Winkelen in de winkel is niet zonder risico! En u wordt soms ook nog afgeluisterd ook nog.


Mevrouw X gaat kerstshoppen bij grote winkelketen M in Maastricht. Ze heeft een poederdoos gezien die ze wilt hebben. Ze haalt de doos uit de verpakking en probeert of het haar kleur is. In verband met de hygiëne gebruikt ze de tester niet. Ze heeft de poederdoos in de handen en gaat daarmee naar een andere afdeling. Daar kijkt ze naar wat broekjes en de verpakking wordt daar achter gelaten.


Bij winkelketen M hebben ze geen winkelmandjes, maar X heeft wel goed gevulde tassen van het shoppen in haar handen en ze besluit de poederdoos in de tas te leggen. Ze rekent wat spullen af maar ze vergeet de poederdoes in de haast. Op enig moment wordt ze in de winkel aangesproken en wordt gevraagd naar de poederdoos. Die haalt ze uit haar tas, ze excuseert zich en ze wilt betalen. De beveiliging wordt geroepen.


Twee dagen heeft ze in de politiecel gezeten en ze is nog twee keer extra naar het bureau moeten komen voor verhoor. De politie heeft alles uit de kast getrokken om het bewijs van diefstal rond te krijgen. Twee winkelbedienden hebben verklaard, de beveiligingsmedewerker heeft verklaard en mevrouw X is drie keer verhoord. Verder zijn er camerabeelden van zeer goede kwaliteit en de politie heeft wel 25 kleurenfoto’s van de beelden die allen aan haar getoond worden. Voor de politie is het duidelijk: geen smoesjes, gewoon winkeldiefstal.


De raadsman vraagt een kopie van de beelden. Bij het bekijken van de beelden blijkt dat er niet alleen beeld is opgenomen maar ook geluid. En ook nog eens van heel goede kwaliteit. Zo goed zelfs, dat het gesprek tussen mevrouw X en het winkelpersoneel letterlijk mee te volgen is. Te zien is dat mevrouw X in de winkel op een gangpad wordt aangesproken en gevraagd wordt naar de poederdoos. Mevrouw X zegt meteen “Ow ja die heb ik hier bij me, kan ik die ook hier beneden afrekenen? Heeft u verpakking nog? Nee, die heb ik ergens laten liggen. Sorry ik ben het vergeten af te rekenen. Ja mevrouw, dat kan iedereen gebeuren maar ik moet toch even de beveiliging bellen.”


Op zichzelf al vrij bijzonder. Beeldopnamen met geluid erbij. De kwaliteit was zo goed, dat het niet anders kan dan dat winkelketen M dit doelbewust doet. Winkelketen M kan dus gewoon met alle gesprekken die de klanten in de winkel voeren meeluisteren. U wordt gefilmd én afgeluisterd. Maar over dat laatste zegt winkelketen M niets bij het betreden van de winkel.


Op de eerste zitting heeft de raadsman de rechter verzocht om de geluidsopnamen uit te werken zodat ook voor de rechtbank duidelijk wordt wat er gezegd is. De rechter had er wel oren naar en hield de zaak aan tot een nadere zitting, met opdracht aan de Officier van Justitie om de geluidsopnamen woordelijk op schrift te laten uitwerken.


Zowel het winkelpersoneel als de beveiliger bleken verklaringen te hebben afgelegd die niet naar waarheid waren. Dat bleek uit de camerabeelden én de geluidsopnamen. Mevrouw X was helemaal niet buiten de winkel staande gehouden, er was niemand die gezien had dat ze de poederdoos in de tas gedaan had en haar was ook helemaal niet gevraagd door het personeel of er even in haar tas mocht worden gekeken voor die poederdoos. Uit de geluidsopnamen, waar de politie overigens zelf helemaal niets over gezegd had tijdens de verhoren, bleek dat het gesprek tussen mevrouw X en het personeel totaal anders was gelopen dan zoals verklaard werd door het personeel.


De rechter had het er op de tweede zitting maar moeilijk mee. De rechter vond het verhaal van mevrouw X een vreemd verhaal. Waarom had zij die verpakking weggedaan? Waarom had ze niet gewoon een tester gebruikt en waarom is ze ermee naar een andere afdeling gegaan? En dan doet ze die poederdoos ook nog eens in haar eigen tas en wordt deze niet (meteen) afgerekend.


De rechter besluit tot vrijspraak. De geluidsopnamen gaven de doorslag. Mevrouw X had meteen aangegeven dat ze de poederdoos was vergeten af te rekenen en ze alsnog wilde betalen. Hoewel een vreemd verhaal, was er voldoende reden tot twijfel. En bij twijfel spreekt de rechter vrij. Het was anders geweest als mevrouw gedaan had alsof ze nergens van wist en het personeel tot doorzoeking van de tas had moeten overgegaan.


Gelukkig is het voor mevrouw X goed afgelopen. Omdat ze is vrijgesproken van de gehele tenlastelegging, kan ze aanspraak maken op schadevergoeding. De raadsman dient daartoe een verzoekschrift in bij de rechtbank. Ze heeft twee dagen in de cel gezeten en kosten gemaakt om voor de verhoren te komen. Ook de kosten van de raadsman worden vergoed.


Winkelen brengt een risico met zich mee. Zonder kwade bedoelingen kunt u de verdenking van diefstal op u krijgen. Als er bij u goederen worden aangetroffen die niet zijn afgerekend bent u de klos en gaat u mee naar het politiebureau. In de praktijk bent u degene die moet aantonen dat u geen opzet op diefstal had. En dan is vaak niet gemakkelijk. De politie en de rechter hebben al zoveel verhalen en smoesjes gehoord dat het heel lastig is om met een overtuigend verhaal te komen.


Een strafrechtelijke veroordeling kan gevolgen hebben voor het vinden van een baan omdat bijvoorbeeld een verklaring omtrent het gedrag wordt geweigerd. Ook kan het gevolgen hebben bij het aanvragen van een verzekering of een lening bij de bank. U kunt geweigerd worden of u moet heel veel premie betalen. Soms kunt u zelfs geweigerd worden als u een bankrekening wilt openen.


Spullen die in de winkelwagen achter blijven terwijl u de kassa passeert, spullen die in eigen tassen worden gestopt omdat er geen winkelmandjes zijn of omdat u voor plastic draagtassen moet betalen; u gaat met eerder gekochte kleding winkelen in dezelfde winkel; u vraagt geen bon omdat u het milieu wilt besparen; en ook met de o zo snelle zelfscankassa’s stelt u zichzelf bloot aan een ongewild verhoogd risico dat u in een strafrechtelijke procedure wordt betrokken. U kunt praten tot u een ons weegt, maar het winkelpersoneel belt altijd de politie en u wordt standaard niet geloofd. Vaste klant of niet, bij een dergelijk incident kennen ze u niet meer. Denk na voordat u een winkel in gaat, want zo snel als ze u het geld uit uw tas proberen te kloppen met hun vriendelijke praatjes, zo snel praten ze u ook de cel in.


Zit u vast, bel meteen de advocaat. De details maken het verschil.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Telefoon 045-571 4576

Fax 045-5713026

 

info@boumans-adv.nl

Openingstijden:

Ma-vr 8:30 tot 17:00 uur

Samenwerking

Algemene voorwaarden

Privacy statement

Klachten

  • Wix Facebook page
  • LinkedIn Social Icon